Gorenjska cesta 3
1310 Ribnica
V spomladanskih in v jesenskih mesecih se začnejo bolj intenzivno izvajati dela na njivah in poljih, pa tudi razna gradbena in druga dela, ki imajo za posledico, da inšpekcijska in redarska služba v tem delu leta evidentira tudi večje število nepravilnosti oziroma kršitev cestnih predpisov. S ciljem preventivnega ukrepanja v nadaljevanju predstavljamo zakonske določbe in posledice nepravilnega ravnanja voznikov vozil ter kmetijske in druge mehanizacije.
Zakon o cestah (ZCes-1, Ur. l. RS št. 109/10, 48/12, 36/14, 46/15) v tretjem odstavku 5. člena določa: »Preden se vključi v promet na javni cesti s kolovozne poti, nekategorizirane ceste, individualnega priključka, območja izvajanja del ali druge zemljiške površine, mora voznik odstraniti z vozila zemljo ali blato, ki bi lahko onesnažilo vozišče.« Za kršitev navedenega člena je neposredno odgovoren voznik, in sicer se posameznik za prekršek kaznuje z globo 1000 evrov, pravna oseba pa lahko kaznuje z globo 4000 evrov, njena odgovorna oseba pa z globo 1000 evrov.
Pomen v 5. členu uporabljenih izrazov je določen v 2. členu ZCes-1 in sicer:
Javna cesta je cesta, ki jo država ali občina, v skladu z merili za kategorizacijo javnih cest, razglasi za javno cesto določene kategorije in jo lahko vsak prosto uporablja na način in pod pogoji, določenimi z zakonom in drugimi predpisi. Javna cesta je tudi cesta, ki je kategorizirana v sosednji državi in deloma poteka po ozemlju Republike Slovenije, pri čemer v zvezi z zagotavljanjem odvijanja prometa po cesti obstaja mednarodnopravna obveznost Republike Slovenije (skupna javna cesta).
Nekategorizirana cesta, ki se uporablja za javni cestni promet, je vsaka prometna površina, na kateri se opravlja promet na način in pod pogoji, kot jih v skladu s tem zakonom in predpisom, ki ureja pravila cestnega prometa, določi lastnik ali od njega pooblaščeni upravljavec.
Individualni priključek je cestni priključek na cesto, namenjen dostopu do posameznih stanovanjskih stavb z največ štirimi stanovanji ter kmetijskih in gozdnih površin.
Izraz »cestni promet« pa je določen v 2. točki 1. odstavka 3. člena Zakona o pravilih cestnega prometa (Ur. l. RS št. 109/10, 57/12, 63/13) in sicer je to promet vozil, pešcev in drugih udeležencev cestnega prometa na javnih cestah in nekategoriziranih cestah, ki se uporabljajo za javni cestni promet.
Zaradi neupoštevanja določbe tretjega odstavka 5. člena ZCes-1 prihaja do vnosa zemlje ali blata na vozišče ceste. Onesnažena cesta ob jutranji rosi, megli ali ob dežju postane spolzka, zavorne razdalje pa se pri isti hitrosti na mokrem in spolzkem vozišču bistveno podaljšajo. Vse skupaj pa lahko kaj hitro vodi v prometno nesrečo ali v zdrs vozila s ceste.
Določba tretjega odstavka 5. člena ZCes-1 ni samo birokratska ovira in obremenitev tistemu, ki izvaja delo na kmetijskih površinah, ali druga dela na in ob cesti, ki imajo lahko za posledico vnos zemlje in blata na javno cesto, temveč je v prvi vrsti namenjena njegovi lastni varnosti. Zaradi onesnažene ceste pa nič hudega sluteči voznik, ki se pravilno pripelje po cesti, v dobri veri, da je ta varna, izgubi nadzor nad svojim vozilom ter trči v traktor ali drug kmetijski stroj, ki se v tem trenutku vključuje v promet na cesto.
Zato pozivamo voznike, da preden se vključijo v promet na javno cesto s kolovozne poti, nekategorizirane ceste, individualnega priključka, območja izvajanja del ali druge zemljiške površine preverijo svoje vozilo ter po potrebi z njega očistijo zemljo in blato.
Istočasno pojasnjujemo, da so vsa uvodoma navedena dela, ki imajo lahko za posledico vnos zemlje in blata na cesto, predvidljiva, in jih lahko vsak voznik, kmetovalec ali pa investitor gradnje predividi vnaprej. Zato lahko vsak, ki ve, da bo v naslednjih dneh opravljal takšna dela, pri upravljavcu ceste pravočasno pisno zaprosi za začasno označitev nevarnega mesta, ki bo nastalo na cesti, s predpisano pormetno signalizacijo ter na ta način poskrbi za lastno vrnsot in za pravilno in pravočasno seznanitev drugih udeležencev v prometu, da posamezen odsek ceste zaradi vnosa zemlje in blata na cesto ni varen. Po končanih delih se vozišče ceste počisti in, ko je nevarnsot v celoti odpravljena, se umakne tudi začasna prometna signalicaija.
Glede na vse navedeno, bo inšpekcijska in redarska služba v spomladanskih in v jesenskih mesecih izvajala tudi poostren nadzor nad ravnanjem voznikov.
Skupna občinska uprava
Medobčinski inšpektorat in redarstvo